
SHAH ALAM – Figura terkenal dan ikon berpengaruh seperti Neelofa sepatutnya berfikir 100 kali sebelum lancar koleksi terbaru tudung dan sambutan ulang tahun kelahiran ke-29 di sebuah kelab malam.
Pakar pemasaran viral, Cocom berkata, bagi individu ramai pengikut di laman sosial seperti Neelofa, sewajarnya berfikir panjang sebelum melakukan sesuatu di luar kotak.
“Untuk seseorang yang mempunyai 5.4 juta pengikut di media sosial, Neelofa sewajarnya perlu lebih bertanggungjawab dalam setiap tindakan dan perbuatannya kerana ia akan jadi ikutan,” katanya.
Sementara itu, Pensyarah Fiqh Semasa, Pusat Fiqh Kontemporari, Fakulti Pengajian Islam Universiti Kebangsaan Malaysia, Datuk Dr Mohd Izhar Ariff Mohd Kashim berkata, walaupun tujuan mempromosikan tudung untuk jadi popular, tetapi tidak boleh lakukan di tempat terlarang yang melanggar hukum syarak, undang-undang dan adat di Malaysia.
“Saya tidak tahu maksud tindakan Neelofa dan syarikatnya, tapi perbuatan itu langgar adat dan syarat.
“Setiap perkara yang nak dilakukan tambahan pula orang yang ada nama besar seperti Neelofa perlu berbalik kepada pandangan Islam, tidak pasti jika beliau ada agenda lain.
“Setiap orang ada silap, bagi peluang bertaubat, baiki kesilapan, jangan kecam. Doakan yang terbaik supaya dia diberi hidayah daripada ALLAH, elakkan maki hamun,” nasihatnya.
Pakar sosial, Prof Datuk Dr Mohammad Shatar Sabran pula menegaskan, tindakan Neelofa melangkaui norma masyarakat Malaysia.
“Lokasi bukan penghalang, tetapi persoalan pengisian perlu nilai semula agar tidak melanggar nilai norma masyarakat,” katanya.
Source: SH Semasa
[featured-video-plus]